Tuesday, October 1, 2013

Teman tapi mesra.

Perkenalan..
Ia begitu singkat..
Tak siapa jangka ia berlaku..
Terlalu pantas..
Hanya sebuah perkenalan biasa..namun istimewa..
Sangat bermakna walaupun sementara..

Perkenalan yang singkat itu..
Mewujudkan satu perasaan..
Rasa disayangi dan dipeduli..
Hati yang dulu sunyi kembali terisi..
Saat aku kehilangan arwah nenek, dia ada disisi..
Sentiasa peduli..
Sentiasa cuba menghiburkan hati..

Hari demi hari..
Diri ini seakan terbiasa dengan dia..
Teman tapi mesra..
Aku rasa selesa..bahagia..
Biarpun hakikatnya, hanya teman tapi mesra..

Lama kelamaan..
Semakinku kenali..dalam diam hatiku terdetik..
Sayang..
Rasa itu kembali wujud dalam hati setelah pernah terhenti untuk menyayangi seseorang suatu masa dulu..
Dalam hati berkata, " Ya..aku sayang lelaki ini.."

Percaya..
Aku mula percaya masih ada lelaki yang baik dalam dunia ni..
Aku mula percaya tiada salahnya memberi peluang kepada hati sendiri untuk menyayangi..

Hari-hari yang dilalui..
Dihiasi senda gurau,gelak tawa..
Gaduh manja itu perkara biasa..
Biarpun nampak kasar tapi dalam hati sayang..

Tapi..
Entah dimana silapnya..
Sikit demi sikit kemesraan itu seakan hilang..
Tertanya-tanya dalam diri..
Tercari-cari dimana dia yang sentiasa disisi..
Dimana dia yang sentiasa cuba untuk membuat bibir ini senyum dan ketawa..

Namun..
Aku seakan tersedar..
Akan hakikat yang sebenar..
Dia hanyalah teman tapi mesra..
Aku hanya menumpang kasih..
Sampai masa aku tetap akan kehilangannya..

Berat..
Sungguh berat rasa hati..
Menanggung rasa yang begitu sarat dalam hati..
Saatku tahu mengapa..
Banyak yang ingin diluahkan..
Tapi bibir hanya mampu tersenyum dan ketawa..
Lidah kelu untuk berkata-kata..
Dalam hati seribu rasa..
"Sayang" aku simpan jauh-jauh dilubuk hati..
"Kecewa" kebas seluruh badan menahannya..
Aku tersepit..
Antara rela dan tidak..

Sekali lagi..
Aku hilang orang yang aku sayang..
Sekali lagi..
Dengan kekuatan yang ada, perlahan-lahan aku melepaskannya pergi..
Sekali lagi..
Aku mengundurkan diri..
Dari jauh aku mendoakan..
Kebahagiaannya dengan orang yang bertakhta dihatinya..

Selamanya..kaulah teman terbaikku..


No comments:

Post a Comment